نگاهی نقادانه به دیدگاه سید ابوالفضل برقعی درباره روایات ازدیاد علم ائمه از کتاب«الکافی»
نویسندگان
چکیده
منابع مشابه
تحلیل و نقد دلایل ابوالفضل برقعی درباره قرآنبسندگی در هدایت بشر
ابوالفضل برقعی از عالمان معاصر شیعه ایران است که دیدگاههای خاصی دارد و در برخی آثار متأخر خود به اهل سنت و گاه وهابیت گراییده است. این گرایش تا جایی است که برخی کتب او را عربستان سعودی منتشر کرده است. از جمله افکار او اعتقاد به قرآنبسندگی در هدایت بشر است؛ به این معنا که قرآن برای هدایت انسانها کافی است و بدون احادیث معصومان (ع) نیز هدایت کامل حاصل میشود. مقاله حاضر به تحلیل و نقد ...
متن کاملنگاهی نقادانه بر دیدگاه انسان سازمانی مکگریگور
چکیده: انسان به عنوان دردانه هستی برای رسیدن به کمال باید تمام تلاش خود را معطوف به آن هدف غایی نماید. این موجود که محور تمام عالم و به نوعی بهانه آفرینش میباشد در حوزه اجتماعی برای رفع نیازهای خود ناچار به همکاری و تعامل با دیگر همنوعان خویش میباشد. نمونه بارز این نوع همکاری را در سازمانها که با اهداف خاص و متشکل از منابع متفاوت بوجود میآیند یافت. انسان در ا...
متن کاملبررسی نقادانه دیدگاه مخالفان در ملاک تمایز علم دینی از علم غیر دینی
هدف پژوهش حاضر بررسی تمایز علم دینی از علم غیر دینی در نگاه مخالفان است در این رابطه معتقدند که ملاک و معیاری بر این تمایز وجود ندارد. برای اثبات این مطلب سه مقوم فرضی علم، «موضوع ـ روش ـ غایت» را در مقام ثبوت و اثبات بررسی میکند. لذا در مقام ثبوت، دینی بودن را به هیچ معنایی نمیپذیرد، اما در مقام اثبات، بین مقام داوری و مقام گردآوری تفکیک میکنند و مدعی میشوند که تنها در مورد مقام گردآوری اس...
متن کاملنقدی بر «ملاحظاتی نقادانه درباره دو مفهوم علم دینی و علم بومی
این مقاله نقدی است بر مقاله «ملاحظاتی نقادانه درباره دو مفهوم علم دینی و علم بومی» تألیف دکتر علی پایا که در آن استدلالهایی علیه مفهوم علم دینی اقامه شده است. نویسنده مقالة مورد نقد در نقّادی خود موضعی پوپری اتخاذ کرده است. در مقالة انتقادی حاضر نشان داده میشود که این منظر برای نفی مفهوم علم دینی کفایت نمیکند؛ زیرا نقادی پوپری نمیتواند نظریة علمی حاوی آموزههای متافیزیکی را از این آموزهها ع...
متن کاملبازخوانی نقادانه دیدگاه ارسطو درباره ساختار هستی
ارسطو ساختاری را که برای عالم وجود معرفی میکند بر پایه مفاهیم اوسیا، ماده نخستین، صورت، قوه، فعل و کمال استوار است. به رغم کوششهایی که او در معرفی اوسیا، به عنوان مسأله کانونی فلسفه اولی، به عمل آورد؛ این مفهوم در معرض ایراد و اشکال است؛ ارسطو گاهی صورت، و گاهی نیز تک فرد مرکب از ماده، صورت و اعراض را اوسیا خوانده و با این وجود، ماده را سبب و موجب فردیت موجودات طبیعی میداند. هر یک از این سه ...
متن کاململاحظاتی نقادانه درباره توسعه تکنولوژی
در مقاله حاضر پس از ارائه توضیحاتی در باره چیستی تکنولوژی و تفاوت آن با علم، یک چارچوب مفهومی برای بررسی "توسعه تکنولوژی" ارائه شده است. بخش پایانی مقاله نیز به پیشنهادهایی برای دستیابی به توسعه تکنولوژی در ایران اختصاص دارد. در سرتاسر مقاله اختصار و ایجاز تا حد امکان رعایت شده است. به عبارت دیگر نیت عمدتا جلب توجه مخاطب به برخی از حوزه ها به منظور ایجاد یک زمینه ذهنی مشترک بوده است و نه عرضه ی...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نیم سال نامه علمی ترویجی حدیث و اندیشهناشر: دانشگاه قرآن و حدیث
ISSN ۲۳۲۲-۳۸۲۰
دوره 7
شماره 14 2014
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023